Sufit finansowy w biznesie – jak go przebić?

Czujesz, że sufit finansowy odbiera Ci całą radość z prowadzenia firmy? Cokolwiek byś nie robiła, jakkolwiek byś się nie starała, to jednak cały czas masz tę świadomość, że nie przebijesz pewnej kwoty.  

Niestety ten problem dotyczy wielu przedsiębiorców – szczególnie tych, którzy wybrali model biznesowy oparty na bezpośredniej wymianie czasu na pieniądze (czyli głównie biznesy usługowe). 

Ale domyślam się, że nie po to zakładałaś firmę, by stać się jej niewolnikiem.  

Pamiętaj, że jako CEO powinnaś pracować głównie NAD biznesem a nie tylko dla niego – inaczej praktycznie w ogóle nie różni się to od pracy na etacie. 

No dobrze, ale co możesz zrobić, by uwolnić swój czas i jednocześnie przebić w końcu ten sufit finansowy? O tym opowiem Ci w tym artykule. 

Co to jest sufit finansowy?

Tak naprawdę pojęcie sufitu finansowego w biznesie można rozumieć dwojako. 

Z jednej strony jest to dosłowna bariera, której nie da się przeskoczyć przy danym modelu biznesowym. 

Przykład: jesteś wirtualną asystentką i Twoja roboczogodzina kosztuje 80 zł brutto. Jesteś w stanie pracować maksymalnie 5 godzin dziennie, 20 dni w miesiącu. Łatwo można policzyć, że da Ci to maksymalnie 8000 zł miesięcznie.  

Jasne, mogłabyś np. pracować więcej kosztem snu czy relacji z bliskimi, ale nawet jeśli postanowisz się tak poświęcić, to wciąż doba ma ograniczoną liczbę godzin i tego nie przeskoczysz.  

Z drugiej strony sufit finansowy to bariera psychologiczna. Nawet jeśli model biznesowy i wszystkie inne okoliczności pozwalają Ci na to, by zarabiać więcej, to w Twojej głowie pojawia się mocna blokada, przez którą nie potrafisz przeskoczyć pewnej kwoty. 

Sufit finansowy w biznesach usługowych

Jak pokazałam Ci na przykładzie wyżej, największy problem z tym dosłownym sufitem finansowym mają biznesy usługowe, szczególnie te, które wymieniają swój czas na pieniądze 1:1.  

Jak zatem przeskoczyć ten sufit?  

Z jakiegoś powodu wybrałaś taki a nie inny pomysł na biznes i jeśli kochasz to co robisz, to domyślam się, że nie chcesz tego drastycznie zmieniać. I wcale nie musisz! Poniżej podrzucam Ci kilka pomysłów, jak przeskoczyć sufit finansowy w biznesie usługowym. 

Zamień pracę 1:1 na 1 do wielu

W jakich przypadkach takie rozwiązanie będzie możliwe do wdrożenia? Głównie w sytuacjach, gdy prowadzisz konsultacje 1:1, czyli spotykasz się z jedną osobą na określony czas i omawiasz z nią np. jej strategię biznesową, albo dajesz korepetycje z języka angielskiego.  

Jeśli to Ciebie dotyczy, to zastanów się, czy nie ma takiej możliwości, by w tym samym czasie spotykać się np. z 5 osobami (oczywiście tak, by ta usługa nie straciła na jakości).  

Pomyśl o tym w ten sposób, że tak naprawdę jest to sytuacja win-win. Bo to nie tylko Ty możesz dzięki temu zarobić więcej, ale też większej liczbie klientów dajesz możliwość skorzystania z Twojej pomocy. 

Takie grupowe programy mają jeszcze jedną zaletę: często wymiana doświadczeń między uczestnikami jest równie wartościowa co konsultacja z prowadzącym. 

Stwórz własne produkty

Kolejnym sposobem na to, jak możesz pomóc większej liczbie osób i jednocześnie odejść od tego modelu pracy 1:1, jest po prostu stworzenie własnych produktów. 

To rozwiązanie jest o tyle dobre, że da się je zastosować naprawdę w wielu branżach.  

Jesteś fryzjerką? Stwórz swoją linię akcesoriów do włosów. 

Jesteś graficzką? Przygotuj gotowe szablony, które klient łatwo będzie mógł edytować i dopasować do siebie. 

Oczywiście często ten produkt nie zastąpi indywidualnej pracy z Tobą, ale w wielu przypadkach okaże się, że jest wystarczający i klient nie będzie potrzebował dodatkowej pomocy.  

Produkt fizyczny a produkt cyfrowy

Zanim dołączysz do swojej oferty produkty, zatrzymajmy się na tym temacie na dłużej. 

Tak naprawdę masz do wyboru produkty fizyczne, takie jak wspomniane wcześniej akcesoria do włosów czy chociażby książki oraz produkty cyfrowe.  

Produkty cyfrowe to np. kursy czy szkolenia online, e-booki, gotowe szablony grafik. Mają one taką przewagę nad produktami fizycznymi, że ich ilość jest nieograniczona i często też wyprodukowanie takich produktów jest znacznie tańsze. Bo za nagranie i montaż kursu płacisz raz i możesz sprzedawać go w nieskończoność, a każdy egzemplarz książki to koszty chociażby druku. 

Produkty cyfrowe pozwolą Ci na szybsze skalowanie biznesu, ale nie w każdej branży da się łatwo je wdrożyć, dlatego zastanów się, co lepiej pasuje do Twojego biznesu.  

Czy usługi da się skalować?

Ostatni pomysł na to, jak przeskoczyć sufit finansowy w branży usługowej, to tak naprawdę połączenie pierwszego i drugiego sposobu. Już tłumaczę, o co chodzi! 

Jeśli czujesz, że ani konsultacje grupowe, ani własne produkty to nie jest do końca to, co rozwiąże problem Twoich klientów, możesz to połączyć. 

Jak? Zamiast za każdym razem tłumaczyć podczas konsultacji te same kwestie, nagraj na ten temat kurs online, albo nawet kilka mniejszych szkoleń. Następnie możesz oferować dostęp do nich w ramach jakiegoś większego programu, w którego skład wchodzą jeszcze np. sesje Q&A z Tobą raz w miesiącu.  

Jak widzisz, możesz na wiele różnych sposobów zmienić swój model biznesowy, by przeskoczyć sufit finansowy a jednocześnie nadal czerpać satysfkację z prowadzenia firmy i robić to w zgodzie ze sobą. 

Jak pozbyć się psychologicznej bariery w głowie?

Wiesz już, co zrobić, jeśli główny problem leży w Twoim modelu biznesowym. A co, jeśli ta przeszkoda jest w Twojej głowie? Jeśli np. już sprzedajesz produkty cyfrowe, ale w żaden sposób nie udaje Ci się miesięcznie przekroczyć pewnej kwoty?

W takim przypadku najprawdopodobniej to Ty sama sabotujesz swój sukces. Sprawdź, jakie są najczęstsze powody, przez które mentalnie nie potrafisz nastawić się na przebicie sufitu finansowego.

Zafiksowałaś się na konkretnej kwocie

Jeśli jesteś osobą twardo stąpającą po ziemi, to najprawdopodobniej lubisz analizować swoje wyniki sprzedażowe i na tej podstawie tworzyć kolejne strategie i założenia. 

Jeśli w zeszłym roku Twój średni miesięczny dochód wynosił np. 10 000 zł to tworząc plany na kolejny rok, pewnie ciężko było Ci wyobrazić sobie, że mogłabyś zarobić dużo więcej – szczególnie, jeśli te poprzednie wyniki były okupione naprawdę ciężką pracą. 

Jeśli masz w swojej głowie konkretną ustaloną kwotę, to podświadomie będziesz planować nowe usługi i produkty tak, by tej kwoty nie przekroczyć.

Dlatego moja rada jest taka: na chwilę zapomnij o wszystkich analizach i popuść wodzę fantazji. Odklej się od tych realnych liczb i pomyśl, co mogłabyś zrobić, by je przekroczyć. 

Nie wierzysz w swoje możliwości

Ten punkt jest powiązany z pierwszym, ale tym razem wmawiasz sobie, że nie jesteś w stanie przekroczyć pewnych przychodów, BO TAK. Nie na podstawie analizy zeszłego roku czy twardych danych, ale po prostu dlatego, że tak czujesz. 

Wydaje Ci się, że nie zasługujesz na większe zarobki, że nie jesteś wystarczająco dobra w tym, co robisz. Twoje myśli całkowicie przejął wewnętrzny krytyk.  

Boisz się konsekwencji większych zarobków

Czasami może być też tak, że tak naprawdę przeraża Cię to, że mogłabyś zarabiać więcej. Mimo że czasami marzysz o większym domu czy tropikalnych wakacjach, to tak naprawdę dobrze jest Ci w miejscu, w którym jesteś.  

I tutaj musisz sobie odpowiedzieć na jedno ważne pytanie 😉 A mianowicie: czy zostajesz tu, gdzie jesteś i cieszysz się swoim biznesem czy jednak chcesz przebić ten sufit finansowy i pójść dalej? Bo pamiętaj, że wcale nie musisz tego robić. Decyzja należy do Ciebie.  

 

Te 3 punkty, które wymieniłam, to tak naprawdę pewne przekonania, które siedzą w Twojej głowie. Praca z nimi jest trochę trudniejsza, bo to nie jest tak, że wystarczy wdrożyć gotową strategię, opierając się np. na konkretnych liczbach. 

To Ty sama musisz przepracować pewne kwestie, ale jeśli potrzebujesz pomocy, to zerknij do e-booka Jak zbudować dojrzałą relację z pieniędzmi, bo tam prowadzę Cię przez ten proces.  

Mam nadzieję, że po tym artykule podejmiesz działania, które przybliżą Cię do przebicia tego sufitu finansowego (jeśli tego chcesz). Daj znać, które z blokad widzisz u siebie.