To ułatwi Ci zarządzanie finansami domowymi! Automatyzacja budżetu w 3 krokach

Jak ułatwić sobie zarządzanie budżetem domowym, gdy brakuje Ci czasu i zwyczajnie zapominasz o tym, by opłacać zobowiązania?

Tutaj pomocne mogą być przypomnienia w telefonie: ustawiasz alarm na konkretny dzień i godzinę, kiedy wiesz, że będziesz mogła się tym zająć i gdy tylko zadzwoni, od razu siadasz do ogarniania finansów.

Ale to wciąż oznacza, że musisz poświęcić na to czas kilka razy w miesiącu. Mimo przypomnień może się też okazać, że przegapisz jakieś zobowiązanie, co tylko przysporzy Ci kłopotów.

Dlatego z pomocą przychodzi automatyzacja finansów osobistych.

O co chodzi w automatyzacji finansów?

Automatyzacja finansów to game changer przy zarządzaniu budżetem domowym.

To nic innego jak po prostu ustalenie stałych przelewów w zależności od tego, co chcesz osiągnąć, np. terminowe opłacanie rachunków czy regularne oszczędzanie. 

Celem jest stworzenie przemyślanego procesu, w którym przelewy będą wykonywały się automatycznie (czyli bez Twojego udziału) – wystarczy, że ustawisz to raz.

Po co automatyzować finanse

Możesz się zastanawiać, co tak naprawdę daje automatyzacja finansów. Czy warto jest ją wdrożyć czy to trochę przerost formy nad treścią? 

Według mnie automatyzacja finansów osobistych ma same plusy. Dzięki temu:

  • Terminowo opłacasz wszystkie rachunki i zobowiązania, dzięki czemu unikasz kar i odsetek.
  • Regularnie oszczędzasz bez dopuszczania do głosu emocji i wątpliwości. 
  • Uwalniasz głowę od myślenia o wszystkich płatnościach. I tak z pewnością masz już wystarczająco dużo obowiązków, po co sobie dokładać? 🙂

Automatyczne płacenie rachunków i zobowiązań

Jednym z obszarów, który możesz zautomatyzować, jest opłacanie rachunków – to znacznie ułatwia zarządzanie budżetem domowym. 

Zobacz, o ilu zobowiązaniach musisz pamiętać: woda, gaz, prąd, czynsz, kredyt hipoteczny, raty za sprzęt, leasing itp. Oczywiście nie jesteś w stanie zautomatyzować tych płatności, które w każdym miesiącu opiewają na inną kwotę (można to zrobić, jednak to już bardziej skomplikowana kwestia), ale te stałe jak najbardziej!

Dzięki temu:

  • nie musisz pamiętać o zapłaceniu tych zobowiązań (zwalniasz sobie w głowie przestrzeń na inne ważne rzeczy),
  • unikasz kar i odsetek za ewentualne nieuregulowanie rachunków w terminie.

Automatyczne oszczędzanie

Jak ułatwić sobie oszczędzanie, gdy:

  • Zapominasz o tym, by przelać pieniądze na specjalne konto i budzisz się pod koniec miesiąca, gdy już nie ma z czego odłożyć? 
  • Albo gdy do głosu dochodzą Twoje emocje i wiesz, że przez to oszczędzasz nieregularnie (bo czasami jest Ci żal przelewać te pieniądze)?

Odpowiedzią na te problemy jest automatyczne oszczędzanie. Wystarczy, że w swoim banku ustawisz automatyczny przelew np. pierwszego dnia każdego miesiąca na osobne konto. 

Dzięki temu nie musisz polegać na swojej pamięci i odcinasz się od tego emocjonalnie. Z czasem przestaniesz w ogóle zwracać uwagę na te przelewy, a oszczędności będą regularnie rosły.

Jak regularnie oszczędzać?

Jest kilka sposobów na to, by zautomatyzować oszczędzanie:

  • Zasada “najpierw płać sobie”, czyli na dzień, w którym otrzymujesz wypłatę, ustawiasz automatyczny przelew na konto oszczędnościowe, np. w wysokości 10% Twojej pensji.
  • Oszczędzanie na końcówkach. Wiele banków daje taką opcję, w której każdy wydatek możesz zaokrąglić do pełnych złotych (lub innej ustalonej kwoty), a różnica będzie wpłacana na osobne konto.
  • Procent od każdej transakcji. Za każdy zakup bank będzie przelewał określony procent od tej kwoty na osobne konto. Czyli jeśli ustawisz sobie np. 5% i zrobisz zakupy za 300 zł, to bank przeleje 15 zł na konto oszczędnościowe.

Automatyzacja finansów w 3 krokach

Jak zautomatyzować finanse osobiste, by ułatwić sobie zarządzanie nimi? Przedstawię Ci to w kilku prostych do wykonania krokach.

Krok 1: Spisz wszystkie swoja konta, rachunki i zobowiązania

Automatyzacja finansów zaczyna się od solidnej inwentaryzacji:

  1. Zrób listę wszystkich swoich kont i posiadanych kart. Jeśli nie masz konta oszczędnościowego, a planujesz ustawić takie stałe przelewy, to w tym kroku musisz je założyć. 
  2. Wypisz wszystkie stałe miesięczne rachunki (czynsz, rata kredytu, leasing itp.)
  3. Ustal kwotę, jaką chcesz przeznaczyć na oszczędności. Uwzględnij, czy będą to przelewy na poduszkę finansową, fundusz awaryjny czy może fundusze celowe, np. na wakacje czy emeryturę. 
  4. Jeśli masz kilka kont, to ustal, jaką kartą będziesz płacić za zakupy. To konto będziesz musiała wziąć pod uwagę przy automatycznych przelewach i co miesiąc zasilać je określoną kwotą. Jeśli prowadzisz budżet domowy, to z pewnością będzie Ci łatwiej, bo wiesz już, ile mniej więcej wynoszą Twoje miesięczne wydatki.

Krok 2: Zaplanuj proces przelewów

Możesz skorzystać z Excela lub innych specjalistycznych narzędzi, ale w tym celu najłatwiej będzie po prostu wykorzystać kartkę i długopis. 

  1. Ponownie wypisz wszystkie posiadane konta, pod każdym z nich (lub obok) zostawiając wolne miejsce. 
  2. Przyporządkuj wszystkie zobowiązania, które wypisałaś w poprzednim kroku, do poszczególnych kont. 
  3. Podlicz kwoty zaplanowanych przelewów na każdym z kont.
  4. Ustal schemat przepływów między kontami. Najłatwiej będzie to po prostu narysować i zaznaczyć strzałkami. Pamiętaj, że zazwyczaj nie ma sensu tego komplikować i wystarczą Ci 2-3 konta.
  5. Zaznacz, które konto będzie tym głównym, czyli z którego będą wychodzić wszystkie przelewy. Upewnij się, że co miesiąc będziesz mieć na nim odpowiednie wpływy.

Krok 3: Zaplanuj automatyczne przelewy

W ostatnim kroku wystarczy zaplanować automatyczne przelewy na podstawie tego, co wcześniej ustaliłaś. 

  1. Ustal 1 dzień w miesiącu (lub więcej, jeśli jest taka potrzeba), w którym z Twojego konta będą realizowane automatyczne przelewy. 
  2. Ustaw automatyczne przelewy w swoim banku. 
  3. Raz w miesiącu (pod koniec miesiąca) skontroluj, czy system działa. 

I już!

Twój automatyczny system zarządzania finansami domowymi jest gotowy.

Jak widzisz zaplanowanie i wdrożenie takiego systemu wcale nie jest skomplikowane. Wystarczy, że raz nad tym usiądziesz, by później co miesiąc zaoszczędzić sporo czasu i nerwów. 

To jak, kiedy zautomatyzujesz swoje finanse? A może już to zrobiłaś? Pochwal się w komentarzu!

Zostaw komentarz