Jak dbanie o relacje wpływa na finanse?

Jak dbanie o relacje wpływa na Twoje finanse?  

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że te dwie kwestie nie są ze sobą zbyt mocno powiązane. Bo wiadomo, że np. relacje z szefem i współpracownikami w jakiś sposób wpływają na to, jak Ci się pracuje, ale przecież nie powinno to mieć bezpośredniego przełożenia na Twoje finanse, prawda? 

Tymczasem okazuje się, że ta często zaniedbywana sfera może mieć naprawdę ogromny wpływ na stan Twoich finansów. 

Pokażę Ci to m.in. na przykładzie znanej osoby, więc to nie są wyssane z palca teorie!

Sprawdź, w jaki sposób dbanie o relacje może poprawić Twoją płynność finansową. 

Czy dobre relacje w pracy przekładają się na awans?

Większość Polaków pracuje w jednym miejscu pracy przynajmniej 10 lat. To naprawdę sporo! 

To teraz wyobraź sobie, że przez te 10 lat codziennie wstajesz z myślą, że znowu musisz iść do tego znienawidzonego miejsca, gdzie z nikim nie da się normalnie porozmawiać i każdy na każdego narzeka. 

Z pewnością nie byłoby to miłe doświadczenie. 

Ale czy dobre relacje z przełożonymi i współpracownikami wpływają tylko na atmosferę i komfort pracy? Okazuje się, że mają znaczenie jeszcze w innych kwestiach. 

Relacje z przełożonym a plany zawodowe pracownika

W badaniu Hays Poland przeprowadzonym w 2021 roku aż 66% respondentów odpowiedziało, że jakość relacji z przełożonym wpływa na ich plany zawodowe (oczywiście działa to w dwie strony, w zależności od tego, czy te relacje są pozytywne czy negatywne).

To badanie pokazuje, że pozytywne relacje z szefem często są silnym dodatkowym argumentem za tym, by pozostać w firmie.

Jeśli przełożony jest dobrym mentorem i wspiera w zdobywaniu nowych umiejętności, to pracownik ma szansę zwiększyć swoje doświadczenie i tym samym przysłużyć się firmie. To z kolei często może wiązać się z awansem czy podwyżką.  

Okazuje się, że taka z pozoru mało istotna rzecz może mocno wpłynąć na jeden obszar, a to na kolejny i kolejny, a w efekcie przynieść diametralne zmiany. 

Efekt networkingu

W dalszej części tego artykułu opowiem Ci o tym, jak ważny jest networking, gdy prowadzisz własną działalność, ale… nie pomijaj jego mocy także wtedy, gdy pracujesz na etacie! 

Tworzenie relacji i rozwiniętej sieci kontaktów zawodowych może znacząco wpłynąć na Twoje osiągnięcia.  

Osoby, które potrafią budować i utrzymywać relacje w środowisku zawodowym często mają dostęp do cennych informacji, których nie zdobyłyby w inny sposób. Jest to też szansa na szybszy rozwój czy zdobywanie nowych umiejętności.  

A to wszystko – jak już wiesz – znacząco wpływa na możliwość awansu i rozwoju kariery. 

Czy warto być dobrym szefem?

Odwróćmy na chwilę role i teraz wyobraź sobie, że jesteś szefem czy osobą na wyższym stanowisku, która ma wpływ na zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Czy relacje idące w tym odwrotnym kierunku też mają tak duże znaczenie )w tym przypadku na finanse firmy)?

Robinson, S. Perryman i S. Hayday stworzyli listę czynników, które wpływają na zaangażowanie w pracy. Wśród takich kwestii jak rozwój i kariera czy zadowolenie z pracy znalazły się również relacje z bezpośrednimi przełożonymi, sprawiedliwe traktowanie a także przyjazne stosunki międzyludzkie.

Inne badania potwierdzają, że poczucie bycia docenianym i poczucie przynależności do grupy są jednymi z głównym czynników wpływających na zaangażowanie pracowników. 

A stąd już można wyciągnąć prosty wniosek: im bardziej pracownik jest zaangażowany w swoją pracę, tym lepiej ją wykonuje, przynosząc tym samym większe zyski firmie. 

Czy warto dbać o relacje, gdy prowadzisz własną firmę?

Wiele osób otwiera swoje działalności z myślą: teraz sam będę sobie szefem. I chociaż oczywiście w jakimś stopniu jest to prawda, to wcale nie oznacza, że właściciele biznesów mogą zamknąć się ze swoim laptopem w jaskini i w ten sposób pracować. 

Jeśli chcesz, żeby Twoja firma się rozwijała i dawała Ci coraz większy przychód, to nie możesz prowadzić jej w pojedynkę. Tak naprawdę widzę tutaj 4 główne obszary, w których relacje bardzo mocno przekładają się na sukces firmy. 

Relacje z klientami

Jeśli prowadzisz biznes lub zastanawiasz się nad jego założeniem, to pewnie wiesz, jak istotne jest budowanie marki osobistej. Nie ma się co oszukiwać – w większości przypadków jedna konkretna twarz może wygenerować dużo większe wyniki sprzedażowe niż cały sztab specjalistów. 

Wystarczy popatrzeć na znane w Polsce marki osobiste, jak np. Ola Budzyńska, która próbowała “odkleić” swoją twarz od Pani Swojego Czasu. I jak sama przyznała, gdy tylko przestała się pokazywać i aktywnie sprzedawać, wyniki jej firmy spadały. 

Ale dbanie o relacje z klientami jest ważne nie tylko wtedy, gdy budujesz markę osobistą. Każda firma powinna stawiać to jako priorytet, bo zaopiekowany klient to lojalny klient, który chętnie wróci po więcej. 

Partnerstwa biznesowe

Prowadzenie firmy to nie jest działanie w pojedynkę. Jeśli nie otwierasz się na partnerstwa i współpracę z innymi firmami, to tak naprawdę zamykasz się na nowe możliwości.  

Dobrze rozwinięte relacje z partnerami biznesowymi mogą prowadzić do np. wspólnych projektów i tym samym docierania do nowych odbiorców. 

Relacje z pracownikami

Dobry pracownik to ogromna inwestycja dla firmy. Ale jeśli nie zadbasz o pozytywne relacje z nim, to tak naprawdę będzie to zmarnowany potencjał. Z tego artykułu wiesz już, że satysfakcja pracowników i dobre relacje w miejscu pracy bardzo mocno wpływają na ich zaangażowanie, a to przekłada się na wydajność i zyski firmy. 

Kontakty branżowe

Czasami może wydawać się, że rozmowy i utrzymywanie kontaktów z innymi osobami z branży nie przynoszą żadnych korzyści dla Twojej firmy. Bierzesz udział w różnych branżowych wydarzeniach czy konferencjach i masz wrażenie, że to tylko strata czasu.  

Ale pamiętaj, że to wcale nie oznacza, że utrzymywanie tych kontaktów nie zaprocentuje w przyszłości. Tak naprawdę nigdy nie wiesz, kiedy okaże się, że właśnie teraz przydałaby Ci się pomoc kogoś znajomego. 

Jak Steve Jobs stał się bogaty

Znasz historię Steve’a Jobsa? Nawet jeśli nie wszystkie szczegóły, to na pewno chociaż ją kojarzysz.  

Ta historia jest dobrym przykładem na to, że relacje mogą odgrywać kluczową rolę w rozwoju kariery.  

Steve Jobs nie osiągnąłby takiego sukcesu gdyby nie współpraca z innymi profesjonalistami, w tym np. ze Steve’em Wozniakiem.  

Sukces w biznesie nie jest efektem pracy w pojedynkę. 

 

Co czujesz po przeczytaniu tego tekstu? Jeśli masz ochotę natychmiast zacząć lepiej dbać o relacje ze swoimi klientami czy współpracownikami, to znaczy, że dobrze wykonałam swoją pracę 🙂

Ciekawa jestem, jak do tej pory postrzegałaś związek relacji z finansami. Daj znać!